"Elke keer dat we iets bij een klant bezorgen, leren we iets."

Klanten willen alternatieven zien

“We kunnen de menselijke inbreng van slimme IT’ers nog lang niet missen.”
“Voor alles wat afwijkt
of nieuw is, hebben we slimme, oorspronkelijke denkers nodig.”

De journey kritisch volgen

Daniel Gebler
De toekomst is aan de hongerige IT’er
Een supermarktorganisatie waar circa de helft van de 650 medewerkers aan tech werkt. Waar voor elke nieuwe IT’er de beste nieuwe medewerker wordt gekozen uit zo’n 450 kandidaten. Welkom in de wereld van Daniel Gebler en van online supermarkt Picnic, officieel en volledig: Picnic Technologies. Dat laatste woord zegt alles over de aard van de organisatie.
Picnic is ‘s werelds snelstgroeiende online supermarkt die boodschappen doen eenvoudig, leuk en betaalbaar maakt voor iedereen, zo meldt de organisatie op de website en LinkedIn. “We zijn trotse winnaars van de Challenger Award 2015, Best Start-up Award 2016, Most Innovative Company Award 2017, Fastest Growing Company Award 2018, Retailer of the Year Award 2019, Tech Hero Award 2022 en European Digital Leader of the Year Award 2023.”
Negen jaar na de start is Picnic het stadium van de veelbelovende start-up lang voorbij, weet de CTO met Duitse roots, die al twintig jaar actief is in de start-up tech scene. De scale-up groeit en stak de grens over naar Duitsland en Frankrijk, met telkens dezelfde belofte op de pagina waar nieuwe klanten zich aanmelden: “Bij Picnic komt het brood, groente en fruit niet eerst in de supermarkt terecht: alles gaat rechtstreeks van de boer of bakker naar jou toe. Daardoor zijn onze producten altijd lekker vers.”
Dat vraagt om een uitgekiende bestelapp, een degelijke en op snelheid gerichte logistiek en een überslimme bezorgsystematiek die de boodschappen letterlijk tot in de keuken van de consument brengt. Alles bij elkaar een mega- uitdaging, waar de 325 IT’ers van Picnic (waarvan overigens slechts 10 procent de Nederlandse nationaliteit heeft) mee bezig zijn. Dat mogen er wat Gebler betreft best nóg meer worden, want: “Dan gaan we nog harder met ontwikkeling van onze ideeën rond cruciale aspecten zoals thuisbezorgen en nieuwe betaalmethoden.”
Mega-uitdaging
Wie heel goed is, kan komen
De theorie van de uni toepassen
GenAI: er is ook een nadeel
Grensverleggers x PICNIC x Grensverleggers x PICNIC x Grensverleggers x PICNIC x Grensverleggers x PICNIC x Grensverleggers x PICNIC x Grensverleggers x PICNIC x Grensverleggers x PICNIC x Grensverleggers x PICNIC
Dit interview is onderdeel van 'Grensverleggers': een boek vol gesprekken met Nederlands toonaangevende leiders over het snel veranderende vakgebied van IT en de invloed ervan op de IT-professional van morgen. Met o.a. Picnic, Defensie, KLM, PostNL en UWV.
Vraag het boek nu gratis aan via onderstaande knop.
Vraag het boek nu aan
Dit interview is onderdeel van 'Grensverleggers': een door Calco geproduceerd boek vol insights van IT leiders van toonaangevende bedrijven van Nederland (KLM, Picnic, Ministerie van Defensie e.d.) over het snel veranderende vakgebied van IT en de invloed ervan op de IT-professional van morgen.
Grens
Verleggers
Calco is een zakelijke IT dienstverlener, gespecialiseerd in het opleiden, detacheren en coachen van junior en medior IT en Finance professionals. Het bedrijf is in 2004 opgericht en heeft sindsdien een enorme groei doorgemaakt. Het bedrijf telt op het moment zo’n 500 werknemers en heeft sinds de oprichting meer dan 4000 professionals geholpen bij een succesvolle carrière in de IT.
Mogelijk gemaakt door

Mogelijk gemaakt door

'True' of 'noise'?
"Ik word nerveus van IT’ers die al te snel tevreden zijn met de status quo."
“Door deze vorm van job rotation leert iedereen elk aspect van de Picnic journey begrijpen. ”
Auteur: Arjen van der Sar | Fotografie: JW Kaldenbach

Aart Slagt
Grensverleggers x KLM x Grensverleggers x KLM x Grensverleggers x KLM Grensverleggers x KLM
Innoveren met nieuwe tech, nu wordt het pas echt leuk
"Draag met je ideeën bij aan hoe het beter en anders kan."
Aart Slagt
KLM is synoniem met een wereld zonder grenzen, met een licht glamoureus tintje. De realiteit is ook dat de luchtvaartmaatschappij intussen onder een vergrootglas ligt. De concurrentie is hevig, de samenleving is kritisch op geluidshinder en de CO2-uitstoot moet op termijn drastisch omlaag. Het maakt de dynamiek niet minder, en de aantrekkingskracht voor de IT’er alleen maar groter, vindt CIO Aart Slagt.
Slagt is in zekere zin een product van de onderneming. Zoals veel collega’s in de top van het bedrijf heeft ook de CIO jarenlang midden in ‘de operatie’ gestaan. Daarbij deelde hij onder meer bemanningen in op vluchten en had hij rollen als baas van de vloot, bij air traffic management, bij HR en ook in het OCC, het iconische ‘mission control’ van KLM dat 24/7 contact houdt met crews en vliegtuigen in verre landen.
Op zijn bijna 25-jarige tour door de onderneming zag hij KLM evolueren van een vliegbedrijf met een grote IT-afdeling naar, zoals hij het zelf uitdrukt “een volwaardig techbedrijf dat het vliegen met KLM bijzonder maakt”. “Een mindshift die ik sinds mijn aantreden als CIO probeer door te voeren. Of je nu in het onderhoud zit, bij Cargo of een verkoopfunctie hebt: overal levert tech een essentiële bijdrage aan onze prestatie. Tech is een strategische pijler.”
Daar zijn bij KLM een 900-tal IT’ers druk mee, bij Air France nog eens 1.200, medewerkers bij uitbestedingspartners,
in onder meer India, niet meegerekend. “Bij KLM voelen wij dat we met technologie in elk detail van wat we doen het verschil kunnen maken. Niet met onze vliegtuigen,
want met Airbus, Boeing en Embraer zijn er in feite maar drie grote fabrikanten in de wereld. Maar wel met de kwaliteit van onze mensen en met de technologie waarmee ze hun werk kunnen doen. Het is tech waarmee we de klant een soepele reis bieden, waarmee we de klant herkennen en erkennen en informeren. Daarmee is IT voor ons geen kostenpost, maar een kans om het beter te doen dan de concurrent.”
IT als kans om het beter te doen dan de concurrent
Predicitive maintenance
Gut feeling vervangen
Met de toegenomen rekenkracht komen de praktijktoepassingen steeds meer in beeld.”
Aart Slagt
Samenwerken blijft lastig
Brede kijk doet wonderen
Toppers nodig
Drive om alles beter te doen

"Met de toegenomen rekenkracht komen de praktijktoepassingen steeds meer in beeld.”
Aart Slagt
“We zijn bezig afscheid te nemen van systemen die in het hart van onze operatie functioneren.”
Aart Slagt
